Fórum Inzerce
dt125.cz > Servis a úpravy > Údržba > Údržba předních tlumičů

Údržba předních tlumičů

Pérování je choulostivá věc a platí to dvojnásob u endur a ještě to celé na druhou pro ty, kteří spálí hodně benzínu v terénu.

Vpředu je jednoduchá teleskopická vidlice s průměrem nosných trubek 41 mm, což je pro tuto motorku dostačující. Při častějších výletech do terénu je však potřeba věnovat jí trochu více pozornosti. Offroadistům rozhodně doporučuji nesundávat si ochranné manžety na šavlích, protože se tím výrazně snižuje životnost gufer. Ty jsou společně s olejem předmětem údržby předního odpružení. Olej v tlumičích byste měli měnit tak každých 4 až 5 let – není to nikde psáno, ale určitě tím pružení prospějete (víc terénu = kratší interval).

Do tlumičů by měl přijít speciální olej do tlumičů s hodnotou 10W. Jestliže se někomu zdá pérování příliš měkké, může nalít i hustší (hustší olej se ale při propružení nedostane až ke guferu a tím snižuje jeho životnost). Cena okolo 250Kč za litr. Budete potřebovat asi 980ml – prostě vám z toho litru moc nezbyde.

rozebraný přední tlumič

Postavte DT na nějaký špalek, nebo prostě na něco, aby se přední kolo nedotýkalo země. Sundejte přední kolo. Oddělejte brzdový třmen a vyšroubujte pásky držící brzdovou hadici a náhon tachometru. Povolte šrouby na horních brýlích a poté si povolte horní zátku tlumičů (na sundaných tlumičích se to povoluje težko, s utaženými hornímy brýlemi hrozí, že zátka nepůjde povolit a akorát si ji zničíte, je z měkkého kovu). Poté povolte šrouby i na spodních brýlích a otáčením vyjměte tlumiče ven.

Nyní je potřeba vylít olej. Vyšroubujte zátku, kterou jste si před chvílí povolili, vyndejte podložku, trubku, další podložku a pružinu (pozor na polohu podložek). Připravte si nádobu, tlumič otočte a vylejte olej – nechte tak půl dne, občas tlumič roztahujte a zasunujte, aby se vylilo co nejvíce oleje.

Až se vám bude zdát, že už tam toho moc není, tak to zase otočte a do každého tlumiče nalijte 486ml oleje (nebo vyndejte pružinu, šavli zasuňte až úplně dolů a nalijte tolik oleje, aby hladina byla 175mm pod horní hranou šavle). Na závěr už jen stačí všechno správně zpět namontovat a máte hotovo.

Výměna gufer

Tady je to horší, pravděpodobně budete muset tlumič úplně rozebrat. Než se do toho pustíte, můžete zkusit následující metodu, při které není rozebrání tlumiče nutné. Je to teoreticky velmi jednoduché, prakticky se však velká část lidí zasekne na tom, že se jim nepodaří vydolovat stará gufera.

Jednoduše sundejte z motorky tlumiče (viz výše), sundejte prachovky (plastový kroužek, který je nad guferem) a demontujte svorku, která gufero jistí. Nyní již vidíte gufera a nastává okamžik pravdy, pokuste se je jakýmkoli způsobem dostat ven, i za cenu jejich zničení (protože předpokládáme, že tam chcete dát nová). Pokud se vám to podařilo, nandejte stejnou cestou (horem po šavlích) gufera nová, nasaďte svorku, prachovky, dejte tlumiče zpět na motorku a máte hotovo. Pokud se vám to nepodařilo, nezbývá, než tlumiče rozebrat dle návodu dále.

Zespodu na tlumiči je imbus, ten ale jen tak ven nepůjde, začne se protáčet a pokud nemáte speciální asi půlmetrový klíč velikosti SW27, který se strčí do tlumiče, nepovolíte ho. Jedna možnost však je: dopravte tlumiče do nějakého autoservisu, tam většinou mívají vzduchové pistole (používají se na povolování a utahování kol na autech). Je potřeba vzít správnou velikost imbusového nástavce a postavit tlumič obráceně. Pak chytněte tlumič za tu silnější trubku a tlačte ji dolů (aby se tlumič stlačoval). No a mechanik vezme pistoli a těmi rázy, které ta pistole dává, navíc pod tím stlačením, půjde ten šroub povolit.

Nyní stačí obrátit tlumič (zpět do "normální" polohy) a vylít olej (tou dírou po imbusu). Potom sundejte svorky, které jistí gufera před posouváním – jde to šroubovákem. Pak chytněte tu silnější část do svěráku (přes hadr!), nebo to můžete zkusit se spolupracovníkem, který to bude držet, a vezměte za šavli (ta chromovaná trubka, co se zasouvá) a pořádně s ní trhněte. Mělo by to jít ven, nebo by se gufero mělo alespoň pohnout, v tom případě to zopakujte. Jestliže se nic nestalo, tak jste málo trhli. Až se vám to podaří vyndat, pokuste se všechny součástky zachovat na tom místě, kde byly.

Jak jste to vytrhli, tak už se tam gufera volně pohybují, takže je stačí sundat a nandat nové, řádně namazané vazelínou, která by měla být v balení s gufery. No a teď stačí to tam zase naskládat zpět, zespoda přichytit šroub a utáhnout ho (zkuste tam dát pružinu a tlačit na tlumič, pokud se bude šroub protáčet, nezbývá než zase do autoservisu). Nakonec stačí jen nalít olej a hurá skákat!

Autor: Bobo

Valid CSS
Valid XHTML 1.0 Strict