Fórum Inzerce
dt125.cz > Servis a úpravy > Údržba a opravy > Výměna chladící kapaliny

Výměna chladící kapaliny

Chladící kapalinu bychom měli měnit každých 42000 km nebo každé 2 roky. Tekutina kolující chladícím systémem se skládá z chladící kapaliny a případně z destilované vody. Pořiďte si proto chladící kapalinu (nejlépe rovnou nemrznoucí, abyste před zimou nemuseli měnit znovu) do hliníkových motorů a pokud ji budete potřebovat (některé chladící kapaliny se ředit nemusí), tak i destilovanou vodu. Nikdy nepoužívejte normální vodu z důvodu tvorby usazenin a následné možné nefunkčnosti chladícího systému.

Pokud tedy ředíte, tak si v nějaké nádobě smíchejte tyto dvě kapaliny, poměr záleží v podstatě na vás a na údajích uvedených u chladící kapaliny, kterou jste koupili – zvoleným poměrem určíte, do jaké teploty nebude kapalina mrznout. Chladící systém má objem necelý jeden litr, takže vám koupená kapalina vystačí i pokud ji nebudete ředit.

Výměna

Pozor, nikdy neotvírejte víko chladiče, když je motor ohřátý – chladič je podtlakem a kapalina by vás mohla opařit, nemluvě o možném zásahu očí.

Počkejte proto, až bude motor studený, postavte DT na stojánek a potom povolte pojistku (šroubek s plíškem) u víka chladiče a pomalu s ním otáčejte proti směru hodinových ručiček. Když je víko vyndané, tak si připravte nádobu, kam vylijete starou kapalinu (kterou byste neměli potom nikam vylít, ale zařadit mezi nebezpečné odpady). Na pravém víku motoru je pumpa, kterou poznáte podle černé trubky před motorem, která do ní vstupuje. Její kryt je přichycen třemi šrouby. Nejspodnější je šestihraný, ten povolte a kapalina by už měla začít téct. Šroub následně celý vyndejte a kapalinu vypusťte. Potom sundejte levý podsedlový plast, kde se nachází nádržka s kapalinou. Vyndejte její víko a spodní výpusť otevřete a kapalinu vylijte. Potom DT mírně nakloňte na pravou stranu a nechte vytéct zbytek kapaliny. Nyní všechno složte a zašroubujte výpustný šroub.

Teď vezměte novou kapalinu a chladičem ji lijte do motoru, naplňte chladič až po horní okraj a zadělejte ho víkem. Potom nastartujte motor, nechejte ho pár minut běžet (aby došlo k otevření temostatu) a potom zase vypněte. Zkontrolujte nádržku vzadu a když bude prázdná, nebo tam bude málo kapaliny, tak ji dolijte pod rysku FULL. No a ted´ ji zavřete, zadělejte plasty a je hotovo.

Původní článek z dt125.ic.cz přepracoval a doplnil: Bobo

Valid CSS
Valid XHTML 1.0 Strict