Fórum Inzerce
dt125.cz > Servis a úpravy > Údržba a opravy > Údržba řetězu

Údržba řetězu

Napínání řetězu

měření vůle řetězu

Originální řetěz pro DT je D. I. D. typ 428V. Je to o-kroužkový řetěz – aby bylo jasno všem: o-kroužkový řetěz je takový, který má každý váleček na řetězu těsněn o-kroužkem, neboli tenkým gumovým kroužkem s kruhovým průřezem, který má za úkol zabránit nečistotám vstupovat do válečků (ty jsou tvořeny malými kluznými ložisky). O-kroužkový řetěz má tím pádem větší životnost, ovšem na druhou stranu má větší odpor, což v podstatě snižujě výkon, a také se nevhodným zacházením mohou kroužky zničit (například při aplikaci nevhodného čistidla, jako je benzín).

Každý řetěz si však po nasazení "sedá" a tím se natahuje. Proto je potřeba ho jednou za čas napnout. Vůle řetězu má být v rozmezí 25 až 40 mm, jakmile je tedy větší, musíte řetěz utáhnout. Jak se vůle měří je asi nejlépe jasné z obrázku.

podložka pro nastavení vůle řetězu

Postup

Postavte DT na centrální stojan (neboli tak, aby DT stálo na motoru), abyste měli zadní kolo ve vzduchu. Povolte zadní osu. Na obou stranách osy jsou takové excentrické podložky s číslováním. Obě nastavte (otáčením se bude zadní osa posouvat dozadu, pokud to nepůjde jen otočením podložky, trhněte zadním kolem dozadu ručně) na stejné číslo a přitom koukejte, jakou má řetěz vůli (prověšení). Když budete mít na obou stranách stejné číslo a vůli řetězu v požadovaném rozmezí, tak můžete zadní osu zase utáhnout.

Nyní sundejte motorku ze stojanu a znovu zkontrolujte prověšení řetězu, zatížením (a tudíž propružením kyvné vidlice) se totiž změní – řetěz bude víc utažený než na stojanu. Pokud je i po této kontrole průvěs v pořádku, dotáhněte zadní osu a je hotovo, v opačném případě dejte DT znovu na stojan a utáhněte či povolte řetěz dle potřeby.

Mazání a čištění řetězu

Řetěz by měl být pořád namazaný, protože olej zabraňuje jeho korozi a zlepšuje jeho pohyb a ohyb na ozubených kolech. Není od věci mazat řetěz po každé delší projížďce. Na řetězy používejte nejlépe oleje ve spreji k tomu určené. Obsahují látky, které dopraví mazivo až do válečků a následně se odpaří. Při použití například motorového oleje se vám naopak neodpaří nic a olej proto bude z řetězu cákat, na druhou stranu je to mnohem levnější.

Jestliže nemáte doma tlakový čistič a nemůžete po každé jízdě řetěz důkladně vyčistit od bahna, nebo vám bahno na řetězu zaschlo, sundejte řetěz z motorky, očistěte ho ocelovým kartáčem a nastříkejte olejem. K odmaštění řetězu s o-kroužkem nepoužívejte benzín, protože o-kroužky ničí. Vhodný je třeba petrolej nebo speciální čistič řetězů.

Původní článek z dt125.ic.cz přepracoval a doplnil: Bobo

Valid CSS
Valid XHTML 1.0 Strict