Fórum Inzerce
dt125.cz > Servis a úpravy > Odškrcení > Výfuková přívěra

Nastavení výfukové přívěry

Jednoduchým procesem Yamaha dosáhla potřebného snížení výkonu jiným nastavením přívěry. To znamená, že vy to teď zase jednoduchým procesem můžete vrátit zpět.

O přívěře

Přívěra má za úkol redukovat hlavní nevýhodu dvoutaktních motorů, a to malý výkon a točivý moment v nízkých otáčkách. Proto se už někdy v 80. letech zavedla výfuková přívěra, která mění časování výfuku. Nejčastěji (ne však u čtyřtaktů a některých dvoutaktů, kde přívěra pracuje na jiném principu) se používá válcové přívěry – tělo je vlastně válec s vykrojením. Zjistilo se, že pro dvoutakt je nejideálnější v nízkých otáčkách nízký a oválný výfukový kanál, kdežto ve vysokých otáčkách má být hrana výfuku vysoko a s velkým průřezem. Válec se natáčí těsně na začátku výfukového kanálu a tím "posouvá" hranu výfuku. Takže při nízkých otáčkách je hrana co nejvíc dole, aby se využila práce plynu, a při vysokých je plně otevřená, aby plyny mohly vystupovat co nejdříve a do válce šla nová směs. Proto taky mají dvoutakty ve vysokých otáčkách velkou spotřebu. Yamaha si tento systém nazvala Y.P.V.S. – Yamaha Power Valve System.

Otevření

lanka přívěry a ovládací kolečko přívěry

Na levé straně válce je kulatý kryt. Odšroubujte šrouby a uvidíte kolečko (2), na kterém jsou z každé strany lanka. Pokuste se nastavovacími šrouby (3,4) co nejvíce povolit lanka. Nyní vemte úzký šroubovák nebo něco tenkého do průměru 4 mm (vrták, který je naobrázku, nedoporučuji, snadno se zlomí) a zasunutím tohoto předmětu do díry ve válci skrz drážku (co je na kolečku) zaaretujte přívěru (1).

Potom povolte šroub uprostřed, vyndejte ho a s ním i to kolečko. Potom by měly už jít vyndat i ovládací lanka. Při této operace nehýbejte s přívěrou, nebo si před tím poznačte její polohu. Jak to teď máte, tak vezměte kleště (pokud to nejde rukou) a otočte tím hranatým čepem o 180°. Teď zpět nasaďte kolečko tak, jak jste ho před chvílí vyndali. Samozřejmě s nasazenými lanky. Opět zaaretujte a opět utáhněte šroubem a pomocí nastavovacích šroubů(3,4) lanka rozumně napněte.

Nyní, než to úplně poskládáte, proveďte kontrolu. Zapněte zapalování a prověřte, jestli se kolečko otáčí. Zároveň se teď (po otočení klíčku v zapalování) podívejte do výfukového kanálu (musíte odmontovat koleno), jestli je velký, respektive jestli má plný průřez (není vidět hrana přívěry). Pozor, kontrolujte i to, aby tam nebyl schod, prostě hrana přívěry musí lícovat s hranou výfukového kanálu. Pokud hrany nesedí, pomocí utažení jednoho a povolení druhého lanka to dolaďtě (po utahování či povolování lanek vždy znovu vypněte a zapněte zapalování). Pokud už je vše v pořádku, můžete nasadit výfuk a rovněž přišroubovat i ten kulatý kryt kolečka přívěry, případně dotáhněte jistící matky nastavení lanek. Nakonec stačí jen nastartovat, ohřát a vyzkoušet, jestli úprava byla úspěšná.

Po tétu úpravě, stejně jako po všech úpravách ovlivňujích chod motoru, pro jistotu zkontrolujte nastavení bohatosti směsi, v tomto případě především ve vysokých otáčkách, Pokud nevíte jak, přečtěte si o tom náš podrobný článek.

Přívěra nefunguje správně?

Dřívě, než začnete motorku zatracovat, dávat ji do servisu či se ptát na fóru, udělejte následující dvě věci:

  1. Nabijte baterii – pro správnou funkci přívěry je nutné kvalitní napájení z baterie
  2. Vyčistěte přívěru a prostor kolem ní podle našeho návodu

Původní článek z dt125.ic.cz přepracoval a doplnil: Bobo

Valid CSS
Valid XHTML 1.0 Strict