Jednoduchým procesem Yamaha dosáhla potřebného snížení výkonu jiným nastavením přívěry. To znamená, že vy to teď zase jednoduchým procesem můžete vrátit zpět.
Přívěra má za úkol redukovat hlavní nevýhodu dvoutaktních motorů, a to malý výkon a točivý moment v nízkých otáčkách. Proto se už někdy v 80. letech zavedla výfuková přívěra, která mění časování výfuku. Nejčastěji (ne však u čtyřtaktů a některých dvoutaktů, kde přívěra pracuje na jiném principu) se používá válcové přívěry – tělo je vlastně válec s vykrojením. Zjistilo se, že pro dvoutakt je nejideálnější v nízkých otáčkách nízký a oválný výfukový kanál, kdežto ve vysokých otáčkách má být hrana výfuku vysoko a s velkým průřezem. Válec se natáčí těsně na začátku výfukového kanálu a tím "posouvá" hranu výfuku. Takže při nízkých otáčkách je hrana co nejvíc dole, aby se využila práce plynu, a při vysokých je plně otevřená, aby plyny mohly vystupovat co nejdříve a do válce šla nová směs. Proto taky mají dvoutakty ve vysokých otáčkách velkou spotřebu. Yamaha si tento systém nazvala Y.P.V.S. – Yamaha Power Valve System.
Na levé straně válce je kulatý kryt. Odšroubujte šrouby a uvidíte kolečko (2), na kterém jsou z každé strany lanka. Pokuste se nastavovacími šrouby (3,4) co nejvíce povolit lanka. Nyní vemte úzký šroubovák nebo něco tenkého do průměru 4 mm (vrták, který je naobrázku, nedoporučuji, snadno se zlomí) a zasunutím tohoto předmětu do díry ve válci skrz drážku (co je na kolečku) zaaretujte přívěru (1).
Potom povolte šroub uprostřed, vyndejte ho a s ním i to kolečko. Potom by měly už jít vyndat i ovládací lanka. Při této operace nehýbejte s přívěrou, nebo si před tím poznačte její polohu. Jak to teď máte, tak vezměte kleště (pokud to nejde rukou) a otočte tím hranatým čepem o 180°. Teď zpět nasaďte kolečko tak, jak jste ho před chvílí vyndali. Samozřejmě s nasazenými lanky. Opět zaaretujte a opět utáhněte šroubem a pomocí nastavovacích šroubů(3,4) lanka rozumně napněte.
Nyní, než to úplně poskládáte, proveďte kontrolu. Zapněte zapalování a prověřte, jestli se kolečko otáčí. Zároveň se teď (po otočení klíčku v zapalování) podívejte do výfukového kanálu (musíte odmontovat koleno), jestli je velký, respektive jestli má plný průřez (není vidět hrana přívěry). Pozor, kontrolujte i to, aby tam nebyl schod, prostě hrana přívěry musí lícovat s hranou výfukového kanálu. Pokud hrany nesedí, pomocí utažení jednoho a povolení druhého lanka to dolaďtě (po utahování či povolování lanek vždy znovu vypněte a zapněte zapalování). Pokud už je vše v pořádku, můžete nasadit výfuk a rovněž přišroubovat i ten kulatý kryt kolečka přívěry, případně dotáhněte jistící matky nastavení lanek. Nakonec stačí jen nastartovat, ohřát a vyzkoušet, jestli úprava byla úspěšná.
Po tétu úpravě, stejně jako po všech úpravách ovlivňujích chod motoru, pro jistotu zkontrolujte nastavení bohatosti směsi, v tomto případě především ve vysokých otáčkách, Pokud nevíte jak, přečtěte si o tom náš podrobný článek.
Dřívě, než začnete motorku zatracovat, dávat ji do servisu či se ptát na fóru, udělejte následující dvě věci:
Původní článek z dt125.ic.cz přepracoval a doplnil: Bobo